Lezing Olga Franssen

09 april 2018

 

Op deze heerlijk zomerse lentedag wist Olga Franssen ons, net als vorig jaar, te boeien met haar lezing en voordracht.
Deze keer vestigt Olga onze aandacht niet op (klassieke) muziek in het algemeen maar op een enkele componist: vandaag staat het wonderkind Wolfgang Amadeus Mozart centraal.

Via vele anekdotes en diverse dia's, met als laatste dia zelfs een van de eerste foto's ooit (een daguerreotypie 1840) met daarop de vrouw van Mozart op hoge leeftijd, schetst Olga een beeld van de mens en componist Mozart.
Het wonderkind, dat zovele jaren als kleine jongen gereisd en opgetreden heeft, toonde al zéér jong zijn uitzonderlijke begaafdheid.
In een onvoorstelbaar tempo componeerde Mozart in zijn korte leventje, 35 jaar werd hij slechts, een indrukwekkende hoeveelheid muziek.

In alle genres toonde hij zijn meesterschap: kamermuziek, soloconcerten, het strijkkwartet, de sonate, de opera, de symfonie.
Ook de composities voor alleen blazers geeft Olga extra aandacht: prachtig om te horen hoe Mozart zulk een weergaloos prachtige muziek schrijft voor slechts deze groep instrumenten.
De beroemde pianoconcerten en sonates komen ook even voorbij in enkele geluidsfragmenten. Op de gitaar laat Olga ons horen hoe de muziek van Mozart veelal in elkaar steekt: de drie lagen van bas, repeterende pizzicato strijkers, en de melodie/solist. En Olga toont ons hoe knap de schijnbaar zo eenvoudige melodieën van Mozart zijn.

De beroemde anekdote wordt gememoreerd van hoe Mozart als kind de door de paus in een kluis geheim gehouden muziek na slechts éénmaal gehoord te hebben na kon spelen en op kon schrijven; het betreft hier het prachtig ontroerende Miserere van de Italiaanse componist Gregorio Allegri (1582-1652). Het is zo'n bekend stuk inmiddels, maar het blijft indrukwekkend mooi. Zelfs wanneer het niet met levende spelers, zoals bij Mozart, maar nu dus via een iPod door moderne speakers klinkt. Je begrijpt weer helemaal waarom het geniale kind Mozart betoverd was toen hij dit voor het eerst hoorde.

De meer "wereldse" kanten van Mozart komen ook even aan bod: Olga leest uit enige brieven passages voor waaruit blijkt dat Mozart niet alleen maar gefascineerd was door prachtige muziek. Deze behoorlijk expliciet en vaak ontluisterende teksten zijn voor sommige mensen wellicht soms wat moeilijk te rijmen met zijn verfijnde en briljante composities. Toch was dit een aspect van Mozart dat ook genoemd moet worden; omdat er zovele brieven bewaard zijn gebleven van Mozart is het feitelijk onmogelijk om hier geen aandacht aan te besteden. Ze maken de "goddelijke" Mozart ook een stuk "menselijker".

Als laatste volgt een audiofragment uit het bekende Requiem, en tot slot een favoriete aria van Olga uit de opera "Così fan tute" waarbij Olga ons wijst op de mooie altviool die in zeer eenvoudige lijnen door de zangstemmen heen speelt.
Na een welverdiend applaus verlaat het publiek voldaan weer de Audaxzaal van Theaters Tilburg.
Wat ons betreft zien we Olga Franssen graag weer terug in het nieuwe seizoen waarin ze opnieuw op haar ontwapenende wijze een componist onder de loep legt.

Voor afbeeldingen klik hier.

 

 

Terug naar de vorige pagina
Totaaloverzicht

site powered by Toelgroep concept + creatie